În data de 22 septembrie 2011, la Congres Center Master din Novi Sad, în Serbia, s-a desfăşurat cea de-a cincea ediţie a „Zilei Portului Constanţa”. Deşi pentru prima dată la Novi Sad, evenimentul a devenit tradiţional în regiune, fiind un prilej pentru portul Constanţa şi de a-şi prezenta oportunităţile şi de a identifica cele mai potrivite căi de colaborare cu firmele sârbe. Interesul pentru „Ziua Portului Constanţa” a fost demonstrat de numărul mare de oameni de afaceri prezenţi la eveniment, peste 150 din Serbia, dar şi numeroşi reprezentanţi ai companiilor din Bosnia, Croaţia, Austria, Ungaria, Olanda şi Elveţia. Delegaţia portului Constanţa a fost condusă de directorul general al CN „Administraţia Porturilor Maritime” SA, Aurelian Andrei Popa. Porturile Novi Sad, Pancevo şi Belgrad din Serbia, portul Brcko din Bosnia, porturile Vukovar şi Osijek din Croaţia, portul Baja din Ungaria au fost reprezentate la nivel înalt la întâlnirea cu delegaţia română. „Sunt foarte bucuros că fluviul Dunărea ne-a adus aici, la Novi Sad, împreună, pentru a ne cunoaşte şi pentru a identifica interesele noastre comune”, a declarat Aurelian Andrei Popa, în deschiderea evenimentului. Însărcinatul cu afaceri al ambasadei României la Belgrad, Ionel Constantin, a salutat ideea organizării acestui eveniment, subliniind că Serbia este un partener tradiţional şi important al ţării noastre. „Multe companii româneşti sunt foarte interesate să îşi extindă afacerile în Serbia, domeniile de interes fiind prelucrarea petrolului, transporturi şi construcţii”, a precizat diplomatul român. Sinisa Bubnjevic, membru al Consiliului Local Novi Sad, a subliniat că prezenţa portului Constanţa la Novi Sad este firească dacă se ţine cont că mulţi dintre partenerii portului sunt din această zonă, iar potenţialul de dezvoltare a afacerilor dintre cele două părţi este foarte promiţător. Traficul de mărfuri prin portul Constanţa, între România şi Serbia, a înregistrat creşteri semnificative din 2007 până acum, la fel şi numărul firmelor din Serbia prezente în portul Constanţa. În 2009 traficul de mărfuri între Constanţa şi porturile sârbeşti a fost de 1.621.612 tone, iar la finele anului 2010 a ajuns la 2.125.958 tone, înregistrându-se o creştere de 31,1%. În primele opt luni ale acestui an, traficul de mărfuri între cele două destinaţii  înregistrează 1.430.013 tone. Traficul de cereale se află, în ultimii ani, pe un trend ascendent, existând însă potenţial pentru dezvoltarea segmentului privind minereurile sau produsele petroliere. În relaţiile economice cu Serbia, unul dintre cele mai mari avantaje ale portului Constanţa îl constituie faptul că este atât port maritim cât şi port fluvial. Două linii regulate leagă săptămânal portul Constanţa de Belgrad, Budapesta şi Pancevo. Aceste linii au posibilitatea unor conexiuni cu alte 20 de linii regulate care ajung în portul Constanţa, iar de aici, mai departe către porturi din China, Egipt, Turcia, Israel, Coreea de Sud, Ucraina, Spania, Rusia, India, Grecia, Georgia şi altele. Portul Constanţa şi-a demonstrat avantajele competitive rezultate din conexiunea cu Dunărea, oferind o alternativă de transport mai scurtă, nepoluantă, mai ieftină precum şi o economie de timp considerabilă pentru tranzitul mărfurilor provenite din Orientul Îndepărtat având ca destinaţie ţările din centrul şi estul Europei.

Proiectele majore de investiţii în infrastructură care se derulează în prezent în portul Constanţa şi eforturile Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime” SA de a atrage investiţii private cresc şansele menţinerii portului Constanţa între primele porturi competitive din această zonă. „Strategia noastră se bazează pe dezvoltarea continuă a investiţiilor în portul Constanţa, pentru îmbunătăţirea performanţelor portului, astfel încât să răspundem favorabil nevoilor partenerilor noştri cu care colaborăm permanent pentru a obţine un parteneriat benefic pentru ambele părţi”, a declarat Aurelian Andrei Popa. Reprezentanţii porturilor Novi Sad, Pancevo şi Brcko au prezentat facilităţile pe care le oferă, dar şi planurile de dezvoltare, numitorul comun fiind îmbunătăţirea condiţiilor de operare şi creşterea traficului de mărfuri cu partenerii din zonă.

Recent, condiţiile de navigaţie pe râul Sava au fost îmbunătăţite, dând astfel posibilitatea ca mărfurile să poată fi transportate cu uşurinţă spre şi dinspre nordul Bosniei. „Sunt convins că acest eveniment constituie un sprijin deosebit de important pentru ca partenerii noştri sârbi, şi nu numai, să cunoască potenţialul portului Constanţa, să îşi crească cifra de afaceri, folosind avantajele acestuia” a spus directorul general al CN APM.