După ce a viciat caracterul secret al votului de alegere a viceprimarului – USR-istul Gabriel Ciobanu, a pierdut procesul cu Primăria Agigea şi Primarul Cristian Maricel Cîrjaliu
După alegerile din toamna trecută, în urma şedinţei consiliului local Agigea de alegere a viceprimarului, s-au născut o serie de controverse, unele cu iz penal. Deşi a viciat caracterul secret al votului privind alegerea viceprimarului, consilierul USR – Gabriel Ciobanu (candidat viceprimar) a chemat în judecată Secretarul General al Comunei Agigea, Primarul Comunei Agigea şi Comuna Agigea prin Primar – Cristian Maricel Cîrjaliu (PSD). Săptămâna trecută, Tribunalul Constanţa s-a pronunţat în acest dosar, respingând cererea reclamantului, consilier USR – Gabriel Ciobanu. Reproducem mai jos, sentinţa Tribunalului Constanţa:
Dosar nr. 8179/118/2020
ROMANIA
TRIBUNALUL CONSTANTA
SECTIA DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV ŞI FISCAL
Operator de date cu caracter personal nr.8470
Sentinta civila Nr. 766/2021 şedinţă publica de la 29 aprilie 2021
Completul compus din:
PREŞEDINTE Pricop Razvan-Ionut Grefier Oana Georgiana Radulescu
Pe rol judecarea cauzei de Contencios administrativ şi fiscal formulata de reclamantul CIOBANU GABRIEL Dupa(CNP 1880119xxxxxx) cu domiciliul in Agigea, judet Constanta şi cu domiciliul ales pentru comunicarea actelor de procedura la Cabinet de avocat Daniela Gheorghiu cu sediul în Constanta, B-dul. Tomis nr. 10, et. 2, judet Constanta, in contradictoriu cu paratii SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI AGIGEA, PRIMARUL COMUNEI AGIGEA şi COMUNA AGIGEA PRIN PRIMAR toti cu sediul in Agigea, str. Bujorului nr. 11, judet Constanta şi toti trei cu domiciliul ales în vederea comunicarii actelor de procedura la Cabinet de Avocat Litcanu şi Gheorghita cu sediul în Constanta, str. Rascoalei din 1907 nr. 38, judet Constanta, paratul CONSILIUL LOCAL AL COMUNEI AGIGEA cu sediul in Agigea, str. Bujorului nr. 11, judet Constanta, avand ca obiect
,, obligatia de a face”.
Dezbaterile au avut loc in şedinţă publica din data de 16.04.2021 şi au fost consemnate in incheierea de şedinţă din acea data, cand instanta, avand nevoie de timp pentru a delibera şi stabilind ca pronuntarea solutiei se va face prin punerea solutiei la dispozitia parţilor prin mijlocirea grefei instantei, in temeiul art. 396 alin. 1 i alin. 2 Cod de procedura civila în cazuri justificate, daca instanta nu ia hotardrea de îndata, pronuntarea acesteia poate fi amânata pentru un termen care nu poate depaşi 15 zile şi în caz de amânare, odată cu anuntarea termenului la care a fast amdnata pronuntarea poate stabilii ca pronuntarea hotărârii se va face prin punerea solutiei la dispozitia partilor prin mijlocirea grefei instantei), a amanat pronuntarea la data de 22.04.2021, apoi la data de 29.04.2021, cand a hotarat urmatoarele, dupa ce a deliberat in secret, conform art. art.395 Cod de procedura civila a adoptat urmatoarea hotarare:
TRIBUNALUL
Asupra prezentei cauze, instanJa constata urmatoarele:
Prin cererea de chemare in judecata inregistrata pe rolul Tribunalului Constanta – Sectia de contencios administrativ i fiscal sub nr. 8179/118/2020 din data de 21.12.2020, reclamantul Ciobanu Gabriel a chemat in judecata pe Secretarul General al Comunei Agigea şi consiliul local al Comunei Agigea solicitand: obligarea Secretarului general al Comunei Agigea la redactarea şi comunicarea catre Prefectul Judetului Constanta a Hotararii de Consiliu Local privind alegerea viceprimarului, astfel cum aceasta a fost adoptata la şşedinţă Consiliului Local Agigea din data de 12.11.2020 (Proiect de hotarare nr. 277/10.11.2020); obligarea Secretarului General al Comunei Agigea la redactarea şi comunicarea catre Prefectul Judetului Constanta a Hotararii de Consiliu Local privind constituirea comisiilor de specialitate ale Consiliului Local Agigea, astfel cum aceasta a fost adoptata la şedinţă Consiliului Local Agigea din data de 12.11.2020 (Proiect de hotarare nr. 278/10.11.2020); obligarea paratei la plata cheltuielilor ocazionate cu judecarea prezentului litigiu.
in motivarea cererii reclamantul a aratat ca in data de 12.11.2020 a avut loc şşedinţă extraordinara a Consiliului Local Agigea, avand ordinea de zi conform Convocatorului nr. 18490/10.11.2020, iar la şşedinţă au fost prezenti 14 din cei 15 consilieri locali aleşi, initiatorul proiectelor mentionate in convocator, primarul Cristian Maricel Ciljaliu şi Secretarul General al Comunei Agigea, la acea data, Trifan Florentina.
Reclamantul a mentionat ca potrivit convocatorului, şşedinţă cuprindea 4 puncte: – aprobarea procesului verbal de şşedinţă din data de 27.10.2020; – proiect de hotarare nr. 276/10.11.2020 privind alegerea pre$edintelui de şşedinţă; – proiect de hotarare nr. 277/10.11.2020 privind Alegerea Viceprimarului Comunei Agigea; – proiect de hotarare nr. 278/10.11.2020 privind constituirea comisiilor de specialitate ale Consiliului Local Agigea.
Reclamantul a invederat ca la şşedinţă şi-au exprimat votul cei 14 consilieri prezenti, in timp ce al 15-lea vot a fost exercitat electronic din partea unui consilier PSD, iar in urma numaratorii voturilor exprimate pentru alegerea viceprimarului a rezultat: 8 voturi pentru candidatul Ciobanu Gabriel, membru USR şi 7 voturi pentru candidatul PSD, şi un buletin de vot anulat. Totodata a aratat ca au fost propuşi consilierii locali care urmau sa faca parte din cele trei comisii de specialitate ale consiliului local, fiind votata componenta fiecareia din aceste 3 comisii. De asemenea a indicat ca dupa o corespondenta repetata purtata de consilierii locali cu primaria Agigea şi secretarul general al comunei, la data de 11.12.2020 a fost pus la dispozitia unora dintre consilieri procesul-verbal al şedintei Consiliului Local Agigea din data de 12.11.2020.
Reclamantul a precizat ca pana la acea data nu au fost redactate de catre secretarul general al comunei şi trimise catre prefect niciuna din hotararile adoptate de consiliul local la
şedinţă din data de 12.11.2020, acestea nefiind redactate şi comunicate nici la data formularii cererii de chemare in judecata.
Reclamantul a mentionat ca prin Cererea comunicata Primariei Agigea in data de 03.12.2020, a solicitat comunicarea hotararii de consiliu local privind alegerea viceprimarului comunei Agigea, iar prin cererea nr. 20695/17.12.2020, a solicitat din nou comunicarea atat a hotararii consiliului local privind alegerea viceprimarului, cat şi a hotararii privind constituirea comisiilor de specialitate, dar in paralel, s-a adresat şi Institutiei Prefectului judetului Constanta.
Reclamantul a invederat ca Primarul Comunei Agigea a initiat o noua şşedinţă de consiliu local la data de 15.12.2020 avand ca ordine de zi Proiect de hotarare nr. 281/10.12.2020 privind constituirea comisiilor de specialitate, intrucat toate cele 3 comisii de specialitate fusesera deja votate şi constituite la şşedinţă Consiliului Local din data de 12.11.2020, iar ordinea de zi pentru data de 15.12.2020 nu a fost adoptata. Deasemenea a aratat ca Primarul comunei Agigea a initiat o noua şşedinţă a Consiliului Local, pentru data de 17.12.2020, avand ca ordine de zi acelaşi proiect de hotarare nr. 281/10.12.2020, dar şşedinţă nu a avut loc, fata de lipsa de cvorum.
Reclamantul a indicat ca prin adresa nr. 19762/14.12.2020, Secretarul general al Comunei a raspuns solicitarii reclamantului, aratand ca ,,hotararea privind alegerea Viceprimarului nu a fost redactata deoarece nu au fost respectate prevederile art. 123, alin. 4 lit. b din OUG nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, respectiv Preşedintele de şşedinţă, domnul Nita Marius Daniel nu a supus votului Consilierilor Locali Proiectul de Hotarare şi nu a anuntat rezultatul votarii, cu precizarea voturilor ,,pentru””, a voturilor ,,impotriva” şi a abtinerilor, acest lucru fiind evidentiat de catre Secretarul General al Comunei de la acea data”.
Cu privire la motivele de nelegalitate şi refuzul nejustificat al redactarii hotararii reclamantul a precizat ca proiectul de hotarare nr. 277/10.11.2020 şi Proiectul de hotarare nr. 278/10.11.2020 au fost supuse la vot la şedinţă, fiind adoptate cu votul consilierilor locali, iar conform procesului-verbal nr. 187/13.11.2020 in ceea ce priveşte alegerea viceprimarului, s-a consemnat ca au fost propuşi dl consilier local Chiru Dan Stefan şi dl consilier local Ciobanu Gabriel. Totodata a aratat ca rezultatului votului a fost 8 voturi pentru dl consilier local Ciobanu Gabriel şi 7 voturi pentru dl consilier Chiru Dan Stefan. Deasemenea a precizat ca in acelaşi proces-verbal au fost propuşi consilierii locali pentru fiecare din cele 3 comisii.
Reclamantul a mentionat ca la data de 02.12.2020, dupa implinirea termenului maxim legal de 10 zile lucratoare prevazut de art. 197 Cod administrativ, nu erau redactate ori comunicate hotararile adoptate la şedinţă Consiliului Local din data de 12.11.2020, deşi Conform art. 243 Cod Administrativ, Secretarul General avea obligatia legala de a redacta, contrasernna şi comunica hotararile consiliului local, obligatie ce nu a fost indeplinita pana la momentul formularii cererii ce face obiectul prezentei cauze, cu toate ca şşedinţă consiliului local a avut loc in data de 12.11.2020.
Reclamantul a invederat ca potrivit art. 197 Cod Administrativ este in sarcina secretarului general obligatia legala ca in termen de eel mult 10 zile lucratoare de la data adoptarii HCL, termen calculat incepand cu data de 12.11.2020, sa comunice procedeze la comunicarea acesteia catre Prefect şi sa o faca publica.
În ceea ce priveşte raspunsul emis de secretarul general al comunei prin adresa nr. 19762/14.12.2020, reclamantul a aratat ca este un refuz nejustificat şi neintemeiat la intocmirea unei atributii de serviciu, dar proiectele celor doua hotarari privind alegerea viceprimarului şi constituirea comisiilor de specialitate au fost supuse la vot la şşedinţă Consiliului Local din data de 12.11.2020, iar rezultatul votului a fost anuntat, iar din aceste imprejurari rezulta fara dubiu din cuprinsul procesului-verbal de şşedinţă.
Reclamantul a indicat faptul ca potrivit Codului administrativ secretarul avea dreptul de a nu contrasemna hotararea ori de a- i face publice (in scris) eventualele obiectii privind legalitatea hotararii, dar acesta nu poate refuza redactarea unui act adoptat prin vot de consilierii locali, iar controlul de legalitate revine prefectului, care poate contesta ori nu hotararile Consiliului Local, sau in fata instantei de contencios administrativ.
Reclamantul a solicitat a se observa ca refuzul nejustificat al secretarului comunei Agigea, care in mod nelegal nesocoteşte atributiile de serviciu ce ii revin, prin neredactarea i necomunicarea hotararilor Consiliului Local Agigea, adoptate in urma edintei din data de 12.11.2020.
În ceea ce priveşte vatamarea, reclamantul a precizat ca prin refuzul secretarului general al comunei Agigea de a redacta şi comunica hotararile adoptate, este in imposibilitatea de a-şi desfaşura functia şi atributiile de viceprimar.
Actiunea a fost întemeiata pe prevederile art. 8 din Legea nr. 554/2004, precum şi toate textele legale invocate in cuprinsul cererii de chemare in judecata, iar in dovedire reclamantul a solicitat administrarea probei cu înscrisuri.
Pârâtul Secretarul General al Comunei Agigea, legal citat, a formulat şi depus întampinare, la data de 19.01.2021(/.42-50) prin care a solicitat instanţei admiterea exceptiei lipsei capacitatii de folosinta a Secretarului General al Comunei Agigea; – admiterea exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive a Consiliului Local Agigea; – respingerea cererii de chemare in judecata ca nefondata; – obligarea reclamantului la plata cheltuielilor de judecata.
În motivarea întampinarii paratul Secretarul General al Comunei Agigea a aratat ca a fost numit Secretar General al Comunei Agigea la data de 21.12.2020 prin Dispozitia Primarului Comunei Agigea nr. 417/18.12.2020 pana la ocuparea functiei prin concurs conform OUG nr. 57/2019 şi s-a ajuns in aceasta situatie urmare demisiilor succesive din functia de secretar a numitilor Istrate Adriana, iar anterior a doamnelor Solomon Eugenia, Manolache Carmen şi Trifan Florentina.
Paratul a mentionat ca a acceptat sa exercite provizoriu funcţia de secretar general avand in vedere ca la nivelul Primariei Comunei Agigea nu mai existau persoane care sa indeplineasca conditiile de studii necesare.
Paratul a invederat ca toate persoanele ce au fost numite anterior şi-au dat demisia din aceasta functie şi s-a ajuns in aceasta situatie datorita unui blocaj inregistrat la nivelul Consiliului Local ce in prezent nu are Comisii de Specialitate constituite şi nici Viceprimar ales, dar şi urmare a presiunilor şi amenintarilor ce au fost exercitate de catre o parte din consilieri asupra secretarului general.
Avand in vedere ca prin cererea de chemare in judecata reclamantul solicita redactarea
şi comunicarea proiectelor de hotarare nr. 277/10.11.2020 şi nr. 278/10.11.2020, paratul Secretarul General al Comunei Agigea a aratat ca acestea au fost introduse pe ordinea de zi a şedintei Consiliului Local Agigea din data de 12.11.2020, data la care funţia de Secretar General al Comunei Agigea era detinuta de alta persoana, decat cel ce a formulat prezenta intampinare, dar şi imprejurarea ca a procedat la studierea procesului verbal al şedintei din aceea data.
Paratul Secretarul General al Comunei Agigea a invocat excepţia lipsei capacităţii de folosinţa a Secretarului General al Comunei Agigea avand in vedere urmatoarele argumente:
– Secretarul General al Unitatilor Administrativ Teritoriale nu poate sta in judecata potrivit art. 3 din Codul Administrativ; a formulat intampinare in prezenta cauza in nume personal avand in vedere faptul ca in prezent indeplineşte aceasta funcţie, iar cererea de chemare in judecata i-a fost comunicata şi ca in prezent in Consiliul Local nu se pot adopta hotarari, dar nici nu se poate angaja un avocat pentru a reprezenta interesele acestei institutii.
Paratul Secretarul General al Comunei Agigea Admiterea a invocat excepţia lipsei calitaţii procesuale pasive a Consiliului Local Agigea avand in vedere ca fata de obiectul cererii de chemare in judecata Consiliul Local nu are atributii in a redacta şi transmite hotararile catre Institutia Prefectului Judetului Constanta
In subsidiar, paratul Secretarul General al Comunei Agigea solicita respingerea cererii de chemare in judecata ca nefondata avand in vedere urmatoarele motive: la data desfaşurarii
şedintei de Consiliu Local, respectiv la 12.11.2020, functia de Secretar General de la acel moment era detinuta de catre Trifan Florentina, iar in urma studiului procesului-verbal de
şşedinţă şi a referatului de refuz in redactarea şi comunicarea celor doua hotarari, in mod corect Secretarul General al Consiliului Local Agigea nu a redactat şi nu a comunicat Hotararea privind alegerea Viceprimarului şi a Comisiilor de Specialitate avand in vedere prevederile şi dispozitiile legale cat şi mentiunile cuprinse in procesul verbal al şedintei Consiliului Local din data de 12.11.2020; in şşedinţă Consiliului Local Agigea din data de 12.11.2020 nu au fost adoptate aceste hotarari de catre plenul şedintei Consiliului Local, ipoteza prezentata de art. 197 alin. 3 se refera la situatia in care hotararile sunt adoptate iar Secretarul General are obiectii cu privire la legalitatea acestora şi nu la ipoteza in care hotararile nu sunt adoptate datorita neparcurgerii procedurii deliberative obligatoriii a Consiliului Local.
Paratul Secretarul General al Comunei Agigea aratat ca proiectele de hotarari nu au fost adoptate avand in vedere ca nu au fost supuse la vot, spre adoptare de catre Preşedintele
de Sşedinţă chestiune confirmata de catre Procesul verbal al Sedintei cat şi de inregistrarile audio-video efectuate cu aceea ocazie, iar preşedintele de şşedinţă domnul Nita Marius Daniel nu a supus votului consilierilor locali proiectul de hotarare şi nu a anuntat rezultatul votarii cu precizarea voturilor ,,pentru” a voturilor ,,impotriva” i a abtinerilor numarate i evidentiate de secretarul general. Pentru aceste motive in lipsa deliberarii şi adoptarii de catre Consiliul Local a hotararilor privind alegerea Viceprimarului şi a Comisiilor de Specialitate, Secretarul
General nu poate redacta şi comunica aceste hotarari catre Institutia prefectului deoarece acestea nu au fost adoptate.
Paratul Secretarul General al Comunei Agigea a indicat ca procedura deliberativa prevazuta de Codul Administrativ trebuie sa fie una expresa şi nu tacita şi chiar daca aceasta tine de o anumita formalistica specifica cum ar fi: supunerea la vot, anuntarea rezultatului votarii, precizarea voturilor pentru şi a abtinerilor numarate şi evidentiate de secretarul general iar in final precizarea expresa de catre Preşedintele de Sşedinţă a faptului ca proiectul de hotarare a fost adoptat sau nu, sunt etape obligatorii in adoptarea unei hotarari.
Paratul Secretarul General al Comunei Agigea a precizat ca Secretarul General nu poate inainta niciodata o hotarare Institutiei prefectului care nu a fost adoptata de Consiliul Local chiar daca face mentiune pe aceasta ca nu o semneaza de legalitate.
Totodata paratul Secretarul General al Comunei Agigea a mentionat ca in şşedinţă urmatoare celei din 12.11.2020, a fost supus la vot procesul verbal al şedintei din data de 12.11.2020, ce a fost adoptat in unanimitate, iar in aceste conditii Consiliul Local Agigea a apreciat in mod corect ca la şedinţă din 12.11.2020 cele doua proiecte de hotarari nu au fost aprobate.
Pe de alta parte paratul Secretarul General al Comunei Agigea a invederat ca procedura votarii viceprimarului prin vot secret nu se confunda cu procedura adoptarii proiectului de hotarare, avand in vedere ca procedura de vot, chiar şi secreta, impreuna cu rezultatul votarii se consemneaza in cuprinsul unui proces verbal intocmit de Comisia de numarare a voturilor desemnata din randul consilierilor locali sau a Secretarului General, in lipsa acestei comisii, proces verbal care sta la baza adoptarii proiectului de hotarare, dar in cuprinsul acestui proiect de hotatare se mentioneaza numarul de voturi cu care a fost adoptate proiectul de hotarare şi nu numarul de voturi rezultat in urma exercitarii votului secret pentru alegerea viceprimarului.
Deasemenea paratul Secretarul General al Comunei Agigea aratat ca infiintarea Comisiilor de Specialitate a Consiliului Local, in sensul ca potrivit art. 136 alin. 8 lit. c din Codul Administrativ orice proiect de hotarare ce se supune aprobarii Consiliului Local şi se inscrie pe ordinea de zi, obligatoriu trebuie sa aiba avizele cu caracter consultativ ale Comisiilor de Specialitate ale Consiliului Local, iar in lipsa votarii proiectului de hotarare privind Comisiile de Specialitate ale Consiliului Local Agigea, nici un proiect de hotarare nu poate fi inclus pe ordinea de zi şi supus votului in mod legal, astfel ca activitatea Consiliului Local este blocata pana la deliberarea şi adoptarea Comisiilor de Specialitate fara de care nici un alt proiect de hotarare nu poate fi adoptat, chiar daca aceste avize ale Comisiilor de specialitate sunt consultative şi consilierii locali nu sunt conditionati de acordarea avizului pozitiv, procedura trecerii proiectelor de hotarare prin aceste Comisii este obligatorie.
Referitor la procedura de vot desfaşurata pentru alegerea viceprimarului, paratul Secretarul General al Comunei Agigea a indicat faptul ca a fost inregistrata o sesizare de catre domnul consilier local Chiru Dan Stefan privind vicierea procedurii de vot privind alegerea viceprimarului, in sensul ca votul exercitat nu ar fi avut caracter secret in conformitate cu dispozitiile obligatorii ale Codului Administrativ, respectiv art. 139 alin. 6 i 7 precum şi art.
- A precizat ca toate aceste aspect au fost aduse la cunoştinta Prefectului Judetului Constanta, astfel fiind formulata şi o plangere penala in acest sens.
Avand in vedere alegerea viceprimarului in şşedinţă din data de 12.11.2020, paratul Secretarul General al Comunei Agigea precizeaza urmatoarele aspecte: potrivit art. 152 cat şi art. 139 alin. 6 şi 7 din Codul Administrativ alegerea viceprimarului se realizeaza prin vot secret, respectiv cu buletine de vot şi in acest sens secretarul Comunei Agigea a organizat desfăşurarea alegerilor, a tiparit buletine de vot, votul exercitandu-se in cabine de vot, iar fiecare din cei 15 consilieri trebuia sa mentioneze olograf numele unuia din cei doi candidati propuşi pentru functia de viceprimar, dar consilierii PNL şi cei USR PLUS la indemnul lui Ciobanu Gabriel au primit inainte de a exprima votul instrumente de scris cu culori diferite, in scopul recunoaşterii modalitatii in care au votat toti consilierii. Totodata la momentul la care s-a anuntat ca se va vota cu un singur pix, ce se afla in cabina de vot pe grupul constituit pe aplicatia whatsapp denumita ,,Opozitie Consiliu” consilierul Local Gianina PNL a scris:
,,Acum ce facem? Ne-a demolat strategia”, iar la initiativa lui Ciobanu Gabriel, candidat la functia de viceprimar şi reclamant in prezenta cauza, acesta le indica consilierilor ce semne distinctive sa faca fiecare pe buletinul de vot, semne ce ulterior au fost regasite pe aceste buletine, astfel incalcandu-se prevederile legale ale art. 152 cat i art. 139 alin. 6 şi 7 din Codul Administrativ ce impun exercitarea votului secret pentru alegerea viceprimarului.
Pentru toate aceste motive pârâtul Secretarul General al Comunei Agigea a precizat ca s-a formulat plangere penala deoarece s-a apreciat ca este intrunit continutul constitutiv al infractiunii de abuz in serviciu, mai ales ca numitul Nita Marius Daniel era preşedinte de şşedinţă şi face parte din grupul constituit pe whatsapp, a cunoscut intelegerea prealabila a consilierilor şi cu toate ca avea obligatia legala in calitate de preşedinte de şşedinţă sa se asigure ca procesul electiv este organizat in conditii legale, dar nu a adus la cunoştinta intelegerea prealabila a incalcarii secretului votului de catre consilieri şi a permis desfaşurarea votului in aceste conditii fiind format astfel dosarul penal nr. 1995/p/2020 al Parchetului de pe langa Judecatoria Constanta.
Paratul Secretarul General al Comunei Agigea a mentionat ca Secretarul comunei Agigea a observat cu ocazia numararii voturilor, chestiune ce a fost şi consemnata in procesul verbal al şedintei, ca anumite buletine de vot prezentau semne distinctive evidente realizate de catre cei care au exercitat dreptul de vot.
In dovedirea celor aratate in cuprinsul intampinarii au fost depuse inscrisuri.
La data de 12.03.2021, reclamantul a formulat cerere de completare a actiunii prin care a solicitat introducerea in cauza, in calitate de parati Primarul Comunei Agigea şi Comuna Agigea prin Primar.
In cadrul termenului de judecata instanta dispune a fi introduşi in cauza, in calitate de paratii Primarul Comunei Agigea şi Comuna Agigea prin Primar şi acorda un nou termen de judecata, pentru ca aceştia sa fie citati conform art.204 alin. 1 Cod procedura civila.
La data de 13.04.2021([. 134-141), prin serviciul registratura, pârâţii ComunaAgigea, Primarul Comunei Agigea, legal citaţi, au formulat şi depus intâmpinare, prin care s-a solicitat instanfei: – admiterea exceptiei lipsei capacitatii de folosinta a Secretarului General al
Comunei Agigea; – admiterea exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive a Consiliului Local Agigea; – respingerea cererii de chemare in judecata ca nefondata; – obligarea reclamantului la plata cheltuielilor de judecata.
În motivarea întampiniirii paratii Comuna Agigea şi Primarul Comunei Agigea au invocat excepţia lipsei capacităţii de folosinţă a Secretarului General al Comunei Agigea, motivat de faptul ca Secretarul General al Unitatilor Administrativ Teritoriale nu poate sta în judecata potrivit art. 3 din Codul Administrativ. Totodata au invocat excepfia lipsei calităţii
procesuale pasive a Consiliului Local Agigea, a Primarului Comunei Agigea cat şi a Comunei Agigea, raportat la imprejurarea ca potrivit obiectului cererii de chemare in judecata Consiliul Local, Primarul şi Comuna nu au atributii in a redacta şi transmite hotararile catre Institutia Prefectului Judetului Constanta.
In subsidiar, paratii Comuna Agigea şi Primarul Comunei Agigea au solicitat respingerea cererii de chemare in judecata ca nefondata, avand in vedere ca in mod corect Secretarul General al Consiliului Local Agigea nu a redactat şi nu a comunicat Hotararea privind alegerea Viceprimarului şi a Comisiilor de Specialitate, raportat la prevederile şi dispozitiile legale cat şi mentiunile cuprinse in procesul verbal al şedintei Consiliului Local din data de 12.11.2020.
Paratii Comuna Agigea şi Primarul Comunei Agigea au aratat ca in şedinţă Consiliului Local Agigea din data de 12.11.2020 nu au fost adoptate aceste hotararile nr. 277/10.11.2020 privind alegerea viceprimarului Comunei Agigea şi nici a proiectului de hotarare nr. 278/10.11.2020 privind alegerea comisiilor de specialitate a Consiliului Local Agigea de catre plenul edintei Consiliului Local, iar ipoteza prezentata de art. 197 alin. 3 se refera la situatia in care hotararile sunt adoptate şi Secretarul General are obiectii cu privire la legalitatea acestora.
Paratii Comuna Agigea şi Primarul Comunei Agigea au mentionat ca procesul verbal al edintei şi inregistrarile audio-video efectuate cu ocazia şedintei de Consiliul Local fac dovada imprejurarii ca proiectele de hotarari nu au fost adoptate, avand in vedere ca nu au fost supuse la vot spre adoptare de catre preşedintele de şşedinţă şi nu anuntat rezultatul votarii cu precizarea voturilor ,,pentru”, a voturilor impotriva şi a abtinerilor numarate şi evidentiate de secretarul general al Unitatii Administrativ Teritoriale in procesul verbal al şedintei, iar in aceste conditii, in lipsa deliberarii şi adoptarii de catre Consiliul Local a hotararilor privind alegerea Viceprimarului şi a Comisiilor de Specialitate, Secretarul General nu poate redacta şi comunica aceste hotarari catre Institutia prefectului.
Paratii Comuna Agigea şi Primarul Comunei Agigea au invederat ca procedura deliberativa prevazuta de Codul Administrativ trebuie sa fie una expresa şi chiar daca aceasta tine de o anumita formalistica specifica cum ar fi: supunerea la vot, anuntarea rezultatului votarii, precizarea voturilor pentru şi a abtinerilor numarate şi evidentiate de secretarul general, iar in final precizarea expresa de catre Preşedintele de Sşedinţă a faptului ca proiectul de hotarare a fost adoptat sau nu, sunt etape obligatorii in adoptarea unei hotarari, dar secretarul general nu poate înainta niciodata o hotarâre instituţiei prefectului care nu a fost adoptata de Consiliul local chiar daca face menţiune pe aceasta ca nu o semneaza de legalitate, potrivit prevederilor art. 140 alin. 3 ale Codului administrativ.
Paratii Comuna Agigea şi Primarul Comunei Agigea au aratat ca in şşedinţă urmatoare celei din 12.11.2020 a fost supus la vot procesul verbal al şedintei din data de 12.11.2020, ce a fost adoptat in unanimitate, iar in aceste conditii Consiliul Local Agigea a apreciat in mod corect ca la şşedinţă din 12.11.2020 cele doua proiecte de hotarari nu au fost aprobate.
Pe de alta parte, paratii Comuna Agigea şi Primarul Comunei Agigea au indicat faptul ca procedura votarii viceprimarului prin vot secret nu se confunda cu procedura adoptarii proiectului de hotarare. A precizat ca procedura de vot, chiar ăi secreta impreuna cu rezultatul votarii se consernneaza in cuprinsul unui proces verbal intocmit de Comisia de numarare a voturilor desemnata din randul consilierilor locali sau a Secretarului General, in lipsa acestei comisii, proces verbal care sta la baza adoptarii proiectului de hotarare, iar in cuprinsul acestui proiect de hotarare se mentioneaza numarul de voturi cu care a fost adoptate proiectul de hotarare şi nu numarul de voturi rezultat in urma exercitarii votului secret pentru alegerea viceprimarului.
Privind infiintarea Comisiilor de Specialitate a Consiliului Local, paratii Comuna Agigea şi Primarul Comunei Agigea au precizat ca potrivit art. 136 alin. 8 lit. c din Codul Administrativ orice proiect de hotarare ce se supune aprobarii Consiliului Local şi se inscrie pe ordinea de zi, obligatoriu trebuie sa aiba avizele cu caracter consultativ ale Comisiilor de Specialitate ale consiliului local, iar in lipsa votarii proiectului de hotarare privind Comisiile de Specialitate ale Consiliului Local Agigea, nici un proiect de hotarare nu poate fi inclus pe ordinea de zi şi supus votului in mod legal, astfel ca activitatea Consiliului Local este blocata pana la deliberarea şi adoptarea Comisiilor de Specialitate fara de care nici un alt proiect de hotarare nu poate fi adoptat şi chiar daca avizele Comisiilor de specialitate sunt consultative şi consilierii locali nu sunt conditionati de acordarea avizului pozitiv, procedura trecerii proiectelor de hotarare prin aceste Comisii este obligatorie.
Referitor la procedura de vot desfăşurata pentru alegerea viceprimarului, paratii Comuna Agigea şi Primarul Comunei Agigea au mentionat ca a fost inregistrata o sesizare de catre domnul consilier local Chiru Dan Stefan privind vicierea procedurii de vot privind alegerea viceprimarului in sensul ca votul exercitat nu ar fi avut caracter secret in conformitate cu dispozitiile obligatorii ale Codului Administrativ respectiv art. 139 alin. 6 şi 7 precum şi art. 152. Toate aceste aspect au fost aduse la cuno$tinta Prefectului Judetului Constanta fiind formulata şi o plangere penala in acest sens.
Avand in vedere alegerea viceprimarului in şedinţă din data de 12.11.2020, paratii Comuna Agigea şi Primarul Comunei Agigea au invederat ca prevederile art. 152 şi art. 139 alin. 6 şi 7 din Codul Administrativ alegerea viceprimarului se realizeaza prin vot secret respectiv cu buletine de vot, iar in acest sens secretarul Comunei Agigea a organizat desfăşurarea alegerilor şi a tiparit buletine de vot şi acesta s-a exercitat in cabine de vot fiecare din cei 15 consilieri trebuia sa mentioneze olograf numele unuia din cei doi candidati propuşi pentru functia de viceprimar.
In vederea solutionarii cauzei instanta a încuviinţat ambelor parţi proba cu înscrisuri.
La termenul de Judecata din data de 16.04.2021, instanta a respins solicitarea de suspendare a cauzei în temeiul art. 413 alin. 1 pct. 1 Cod procedura civila, formulata de catre Secretarul General al Comunei Agigea, pentru motivele expuse in cuprinsul incheierii de la acea data.
In cadrul aceluiaşi termen de judecata instanta a constatat ca fiind neîntemeiata solicitarea de suspendare a prezentei cauze în temeiul art. 413 alin. 2 Cod procedura civila, pana la solutionarea definitiva a dosarului penal nr. l 995/P/2020, pentru motivele aratate in cuprinsul incheierii.
Cu privire la exceptia lipsei capacitatii procesuale de folosinta a Secretarului General al Comunei Agigea, exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului Consiliul Local al Comunei Agigea, a Comunei Agigea şi a Primarului Comunei Agigea, instanta a dispus unirea cu fondul cauzei.
Analiziind cu prioritate, in temeiul art. 248 a/in. 1 şi 3 NCPC, excepţia lipsei
capacitătii procesuale de folosintă a pârâtului SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI AGIGEA, reţine considerentele care succed,
Conform art. 5 pct. 7 lit. g) din Codul administrativ aparatul de specialitate al primarului, respectiv al consiliului JudeJean este reprezentat de totalitatea compartimentelor funqionale, fara personalitate juridica, de la nivelul unitatii/subdiviziunii administrativ teritoriale, precum şi secretarul general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale; primarul, consilierii personali sau personalul din cadrul cabinetului acestuia, preşedintele consiliului judetean, consilierii personali sau personalul din cadrul cabinetului acestuia, viceprimarul, vicepreşedintele consiliului judetean, administratorul public nu fac parte din aparatul de specialitate.
In mod corelativ conform art. 5 pct. 15 lit. o) din Codul administrativ capacitatea administrativa reprezinta ansamblul resurselor materiale, financiare, institutionale şi umane de care dispune o unitate administrativ-teritoriala, cadrul legal care reglementeaza domeniul de activitate, precum şi modul in care acestea sunt valorificate in activitatea proprie potrivit competentei stabilite prin lege;
Or in raport de dispozitiile art. 243 din Codul administrativ care reglementeaza
,,Atribuţiile secretarului general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale” raportate la obiectul investirii instantei prin care reclamantul a solicitat obligarea paratului Secretarul General al Comunei Agigea la redactarea şi comunicarea catre Prefectul Judetului Constanta a Hotararii de Consiliu Local privind alegerea viceprimarului, astfel cum aceasta a fost adoptata la şşedinţă Consiliului Local Agigea din data de 12.11.2020 -Proiect de Hotarare nr. 277/10.11.2020- şi a Hotararii de Consiliu Local privind constituirea comisiilor de specialitate ale Consiliului Local Agigea, astfel cum aceasta a fost adoptata la şedinţă Consiliului Local Agigea din data de 12.11.2020 -Proiect de hotarare nr. 278/10.11.2020-, cererea fiind fundamentata pe dispozitiile art. 8 alin. 1 teza a II-a din Legea nr. 554/2004, instanta va respinge ca neintemeiata exceptia lipsei capacitatii procesuale de folosinta a paratului SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI AGIGEA in cadrul prezentului litigiu de contencios administrativ.
Analizand cu prioritate, in temeiul art. 248 alin. 13 NCPC, excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a paraţilor CONSILIUL LOCAL AL COMUNEI AGIGEA, COMUNA
AGIGEA, PRIMARUL COMUNEI AGIGEA reţine considerentele care succed,
Prin raportare la obiectul investirii instantei prin care reclamantul a solicitat obligarea paratului Secretarul General al Comunei Agigea la redactarea şi comunicarea catre Prefectul Judetului Constanta a Hotararii de Consiliu Local privind alegerea viceprimarului, astfel cum aceasta a fost adoptata la şedinţă Consiliului Local Agigea din data de 12.11.2020 -Proiect de Hotarare nr. 277/10.11.2020 inifiat de PRIMARUL COMUNEI AGIGEA – şi a Hotararii de Consiliu Local privind constituirea comisiilor de specialitate ale Consiliului Local Agigea, astfel cum aceasta a fost adoptata la şedinţă Consiliului Local Agigea din data de 12.11.2020 – Proiect de hotarare nr. 278/10.11.2020 inifiat de PRIMARUL COMUNEI AGIGEA-, respectiv in considerarea chestiunilor litigioase deduse judecatii care se circumscriu procesului şi procedurilor deliberative din şedinţă extraordinara a Consiliul Local Agigea din data de 12.11.2020 cu referire la Proiectul de Hotarare nr. 277/10.11.2020 Ji Proiect de hotarare nr. 278/10.11.2020 initiate de PRIMARUL COMUNEI AGIGEA-, Tribunalul constata ca inclusiv prin raportate la motivele de fapt şi de drept invocate in fundamentarea exceptiilor acestea nu se circumscriu unui simplu incident procedural susceptibil de invocare pe calea exceptiei mentionate, ci se circumscriu chiar existentei/inexistentei dreptului reclamantului privind realizarea obligatiei obiect al investirii instantei in raport cu toti paratii chemati in judecata, astfel acestea reprezentand veritabile chestiuni litigioase care vizeaza chiar fondul raporturilor litigioase care urmeaza a fi tran$ate odata cu acesta de catre instanta.
Pentru considerentele expuse Tribunalul va respinge ca neintemeiata exceptia lipsei
calitatii procesuale pasive a paratilor CONSILIUL LOCAL AL COMUNEI AGIGEA, COMUNA AGIGEA şi PRIMARUL COMUNEI AGIGEA.
Analizand actele şi lucrările dosarului, instanţa reţine considerentele care succed:
Din perspectiva principiului disponibilitatii procesuale consacrat de art. 9 alin. 2 NCPC, cu referire la limitele şi obiectul investirii instantei de contencios administrativ, Tribunalul retine in mod determinant ca reclamantul a solicitat obligarea paratului Secretarul General al Comunei Agigea la redactarea şi comunicarea catre Prefectul Judetului Constanta a Hotararii de Consiliu Local privind alegerea viceprimarului, astfel cum aceasta a fost adoptata la şedinţă Consiliului Local Agigea din data de 12.11.2020 -Proiect de Hotardre nr. 277/10.11.2020-, respectiv obligarea paratului Secretarul General al Comunei Agigea la redactarea i comunicarea catre Prefectul Judetului Constanta a Hotararii de Consiliu Local privind constituirea comisiilor de specialitate ale Consiliului Local Agigea, astfel cum aceasta a fost adoptata la şedinţă Consiliului Local Agigea din data de 12.11.2020 -Proiect de hotardre nr. 278/10.11.2020-, cererea fiind fundamentata pe dispozitiile art. 8 alin. 1 teza a II-a din Legea nr. 554/2004.
Din perspectiva factuala Tribunalul mai constata ca la data de 12.11.2020 s-a desfaşurat şedinţa extraordinara a Consiliului Local Agigea, avand ordinea de zi stabilita conform Convocatorului nr. 18490/10.11.2020 (f. 13), care cuprindea 4 puncte:
-aprobarea procesului verbal de şedinţă din data de 27.10.2020;
-Proiect de hotarare nr. 276/10.11.2020 privind alegerea Preşedintelui de şedinţă;
-Proiect de hotarare nr. 277/10.11.2020 privind Alegerea Viceprimarului Comunei Agigea -f. 18;
-Proiect de hotarare nr. 278/10.11.2020 privind constituirea comisiilor de specialitate
ale Consiliului Local Agigea -f. 14.
Totodata, in economia ansamblului probatoriu coroborat cu elementele factuale necontestate şi care astfel nu constituie chestiuni litigioase, instanta de contencios administrativ mai retine ca in baza Proiectului de hotardre nr. 276/10.11.2020 privind alegerea Preşedintelui de Şedinţa Consiliului Local Agigea in şedinţă extraordinara din data de 12.11.2020 a adoptata Hotararea privind alegerea Preşedintelui de şedinţă al Consiliului Local Agigea nr. 273/12.11.20202 -f. 56, sens in care conform Procesului verbal nr. 18714/13.11.2020 al edintei extraordinare din data de 12.11.2020 -f. 69 a fost supus la vot chiar Proiectul de hotarare nr. 276/10.11.2020 -10 voturi pentru, 0 voturi contra, 5 voturi abtinere din 15 consilieri locali participanti la şedinţă.
In continuare conform mentiunilor din Procesului verbal nr. 18714/13.11.2020 al edintei extraordinare din data de 12.11.2020 -f. 69 in referire la Proiectul de hotarare nr. 277/10.11.2020 privind Alegerea Viceprimarului Comunei Agigea i Proiectul de hotarare nr. 278/10.11.2020 privind constituirea comisiilor de specialitate ale Consiliului Local Agigea s-a desfaşurat procedura de vot, sens in care dupa incheierea procesului electoral, in continuare Pre edintele de şedinţă nu a supus la vot proiectele de hotarare spre aprobare.
In continuare, sub aspect factual, Tribunalul mai retine ca in cauza conform Referatului nr. 18770/13.11.2020 (f. 74) intocmit de Secretarul General al Comunei Agigea in referire la Proiectul de hotarare nr. 277/10.11.2020 privind Alegerea Viceprimarului Comunei Agigea şi la Proiectul de hotarare nr. 278/10.11.2020 privind constituirea comisiilor de specialitate ale Consiliului Local Agigea s-a mentionat ca Hotararea Consiliului Local Agigea nu poate fi redactata, deoarece nu respecta prevederile art. 123 alin. 4 lit. b) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, respectiv ca ,,preşedintele de şedinţa supune votului consilierilor locali proiectele de hotarâri şi anunţa rezultatul votarii, cu precizarea voturilor pentru, a voturilor împotriva şi a abţinerilor numarate şi evidenţiate de secretarul general al unitaţii / subdiviziunii administativ-teritoriale. ”
Tribunalul constată ca la data de 15.12.2020 s-a desfaşurat şedinţa extraordinară a Consiliului Local Agigea, avand ordinea de zi stabilita conform Convocatorului nr. 20152/11.12.2020 (f. 80), care cuprindea 1 punct:
-Proiect de hotarare nr. 281/10.12.2020 privind constituirea comisiilor de specialitate ale Consiliului Local Agigea -f. 80.
In continuare conform Procesului verbal nr. 20580/16.12.2020 al şedinţei extraordinare din data de 15.12.2020 (f. 102) Preşedintele de şedinţă a supus la vat Procesul verbal al şedinţei anterioare, respectiv nr. 18714/13.11.2020, acesta fiind votat cu 14 voturi pentru, o voturi contra, 0 abtineri din 14 consilieri locali prezenti.
Din perspectiva probatorie analizand şi valorificand Procesul verbal nr. 20580/16.12.2020 al şedinţei extraordinare din data de 15.12.2020 instanta retine ca, ulterior aprobarii Procesului verbal al şedinţei anterioare, respectiv nr. 18714/13.11.2020, chiar reclamantul -consilier CIOBANU GABRIEL- a solicitat sa se consemneze ca amendament la Procesul verbal al şedinţei nr. 18714/13.11.2020 ca in şedinţă anterioara Preşedintele de
şedinţă a anuntat rezultatul votului, după numararea buletinelor de vot, dar nu a supus spre aprobare întregul proiect de hotardre privind alegerea Viceprimarului, amendamentul menţionat fiind votat în unanimitate (f. 102).
În drept, conform art. 1 alin. 1 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ orice persoana care se considera vatamata intr-un drept al său ori intr-un interes legitim, de către o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, se poate adresa instantei de contencios administrativ competente, pentru anularea actului, recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim şi repararea pagubei ce i-a fost cauzata (…).
In acord cu art. 2 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ in intelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii: persoana vătamată -orice persoana titulara a unui drept ori a unui interes legitim, vatamata de o autoritate publica printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri (…).
In acord cu art. 2 alin. 1 lit. f) din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ in intelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii: contencios administrativ – activitatea de solutionare de catre instantele de contencios administrativ competente potrivit legii organice a litigiilor in care cel putin una dintre parţi este o autoritate publica, iar conflictul s-a născut fie din emiterea sau incheierea, dupa caz, a unui act administrativ, in sensul prezentei legi, fie din nesolutionarea in termenul legal ori din refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un interes legitim;
In acord cu art. 2 alin. 1 lit. f) din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ in intelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii: refuz nejustificat de a solutiona o cerere – exprimarea explicita, cu exces de putere, a vointei de a nu rezolva cererea unei persoane; este asimilata refuzului nejustificat şi nepunerea in executare a actului administrativ emis ca urmare a solutionarii favorabile a cererii sau, după caz, a plangerii prealabile.
În acord cu art. 1 alin. 2 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ se asimileaza actelor administrative unilaterale şi refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un interes legitim ori, dupa caz, faptul de a nu raspunde solicitantului in termenul legal.
Conform art. 8 alin. 1 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ:
Persoana vatamata intr-un drept recunoscut de lege sau intr-un interes legitim printr-un act administrativ unilateral, nemultumita de raspunsul primit la plangerea prealabila sau care nu a primit niciun raspuns in termenul prevazut la art. 2 alin. (1) lit. h), poate sesiza instanta de contencios administrativ competenta, pentru a solicita anularea in tot sau in parte a actului, repararea pagubei cauzate şi, eventual, reparatii pentru daune morale. De asemenea se poate adresa instantei de contencios administrativ şi cei care se considera vatamat intr-un drept sau interes legitim al sau prin nesolutionarea in termen sau prin refuzul nejustificat de solutionare a unei cereri, precum şi prin refuzul de efectuare a unei anumite operatiuni administrative necesare pentru exercitarea sau protejarea dreptului sau interesului legitim (…). Conform art. 123 alin. 4 lit. b) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ
Preşedintele de şedinţă exercita urmatoarele atributii principale:
- conduce şedintele consiliului local;
- supune votului consilierilor locali proiectele de hotărari şi anunta rezultatul votarii, cu precizarea voturilor pentru, a voturilor impotriva şi a abtinerilor numarate şi evidentiate de secretarul general al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale in procesul-verbal al
şedinţei;
- semneaza procesul-verbal al şedinţei;
(…)
in acord cu art. 139 din acelaşi act normativ:
(l)In exercitarea atributiilor ce ii revin, consiliul local adoptă hotărâri, cu majoritate absoluta sau simpla, dupa caz.
(…)
- Votul consilierilor locali este individual şi poate fi deschis sau
- Votul deschis se exprima prin oricare din urmatoarele modalitati:
- prin ridicarea mainii;
- prin apel nominal, efectuat de preşedintele de şedinţă; c)electronic.
- Consiliul local poate stabili ca unele hotarari sa fie luate prin vot secret. Hotararile cu caracter individual cu privire la persoane sunt luate intotdeauna prin vot secret, cu exceptiile prevazute de lege.
- Pentru exercitarea votului secret se folosesc buletine de
- Redactarea buletinelor de vot trebuie sa fie :rara Pentru exprimarea optiunii se folosesc, de regula, cuvintele da sau nu.
- Buletinele de vot se introduc intr-o uma. La numararea voturilor nu se iau in calcul buletinele de vot pe care nu a fost exprimata optiunea consilierului local sau au fost folosite ambele cuvinte prevazute la alin. (8).
(l0)Abtinerile se numara la voturile impotriva.
(l l)Daca pe parcursul desfăşurarii şedinţei nu este intrunita majoritatea legala necesara pentru adoptarea proiectului de hotărâre, preşedintele de şedinţă amana votarea pana la intrunirea acesteia.
(l 2)Daca in urma dezbaterilor din şedinţă consiliului local se impun modificari de fond in confinutul proiectului de hotărâre, la propunerea primarului, a secretarului sau a consilierilor locali şi cu acordul majoritatii consilierilor locali prezenti, preşedintele de şedinţă retransmite proiectul de hotarare, in vederea reexaminarii de catre initiator şi de catre compartimentele de specialitate.
(13)Proiectele de hotiirari respinse de consiliul local nu pot fi readuse in dezbaterea acestuia in cursul aceleiaşi $edinte
Conform art. 197 din acelaşi act normativ: (1)Secretarul general al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale comunica actele administrative prevazute la art. 196 alin. (1) prefectului în cel mult 10 zile lucriitoare de la data adoptarii, respectiv emiterii.
(…)
In acord cu art. 243 din acelaşi act normativ Secretarul general al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale:
- asigura transparenta şi comunicarea catre autoritatile, institutiile publice şi persoanele interesate a actelor prevazute la a);
- asigura procedurile de convocare a consiliului local, respectiv a consiliului judetean,
şi efectuarea lucrarilor de secretariat, comunicarea ordinii de zi, intocmirea procesului-verbal al $edintelor consiliului local, respectiv ale consiliului judetean, şi redactarea hotararilor consiliului local, respectiv ale consiliului judetean;
Aplicand dispozitiile normative situatiei de fapt expuse, Tribunalul retine in mod determinant ca in cauza consecutiv desfăşurarii şedinţei extraordinare a Consiliului Local Agigea din data 12.11.2020 nu au fost adoptate Proiectul de hotarare nr. 277/10.11.2020 privind Alegerea Viceprimarului Comunei Agigea şi Proiectul de hotarare nr. 278/10.11.2020 privind constituirea comisiilor de specialitate ale Consiliului Local Agigea in modalitatea anterior expusa, sens in care reclamantul nu a fost vatamat in nicio modalitate intr-un drept sau interes legitim prin nesolufionarea în termen a unei cereri sau prin refuzul nejustificat de solufionare a unei cereri de catre pdrdtul SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI AGIGEA care astfel este autorul un refuz justificat, autorizat chiar de dispozifiile legale ale art. 197 alin. 1 din Codul administrativ care a instituit in sarcina secretarul general al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale exclusiv obligatia de comunicare a actele administrative prevazute la art. 196 alin. (1) prefectului in eel mult 10 zile lucratoare de la data adoptarii, respectiv emiterii, deci numai a actelor administrative adoptate/emise, astfel ca reclamantul in cadrul prezentului litigiu de contencios administrativ nu are aptitudinea de a pretinde/solicita obligarea paratului SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI AGIGEA in particular şia celorlalti para.ti in general la efectuarea conduitei solicitate de acesta, respectiv obligarea paratului Secretarul General al Comunei Agigea la redactarea şi comunicarea catre Prefectul Judetului Constanta a Hotararii de Consiliu Local privind alegerea viceprimarului, astfel cum aceasta a fost adoptata la şedinţă Consiliului Local Agigea din data de 12.11.2020 -Proiect de Hotardre nr. 277/10.11.2020- şi la redactarea şi comunicarea catre Prefectul Judetului Constanta a Hotararii de Consiliu Local privind constituirea comisiilor de specialitate ale Consiliului Local Agigea, astfel cum aceasta a fost adoptata la şedinţă Consiliului Local Agigea din data de 12.11.2020 -Proiect de hotardre nr. 278/10.11.2020.
Pentru a statua asupra neadoptarii Proiectului de hotarare nr. 277/10.11.2020 privind
Alegerea Viceprimarului Comunei Agigea şi a Proiectului de hotarare nr. 278/10.11.2020 privind constituirea comisiilor de specialitate ale Consiliului Local Agigea in şedinţă extraordinara din data de 12.11.2020 Tribunalul, contrar rationamentului expus de reclamant, retine in mod decisiv ca dispozitiile legale incidente in materie -care reglementeaza activitatea deliberativa a autoritatii deliberative-, respectiv art. 139 alin. 11-alin. 13 din Codul administrativ cu denumirea marginala relevanta Adoptarea hotardrilor consiliului local, se refera in mod expres la adoptarea proiectului de hotardre in cadrul activitatii deliberative a Consiliului Local, sens in care chiar dispozitiile legale care reglementeaza activitatea deliberativa delimiteaza tran$ant activitatea de vot/procesul electoral de adoptarea proiectului de hotarare obiect al procesului electoral, astfel ca exclusiv in ipoteza normativa in care exista
un proiect de hotarare supus votului consilierilor se realizeaza in mod concret ;;i efectiv procesul deliberativ de adoptare a proiectului de hotarare care reprezinta fundamentul hotararilor adoptate de Consiliul Local in cadrul activitatii sale deliberative.
Astfel, contrar pozitiei reclamantului, Tribunalul retine ca aceasta interpretare este atestata inclusiv de dispozitiile art. 123 alin. 4 lit. b) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, respectiv care prevede in privinta atributiilor acestuia ca ,,pre;;edintele de
;;şedinţă supune votului consilierilor locali proiectele de hotarari ;;i şi anunta rezultatul votarii, cu precizarea voturilor pentru, a voturilor impotriva şi a abtinerilor numarate şi evidentiate de secretarul general al unitatii/ubsiviziunii administativ-teritoriale.”, dispozitii legale care fundamenteaza, de asemenea, conditia legala prealabila de adoptare unei hotarari in mod valabil de catre autoritatea locala deliberativa in cadrul procesului deliberativ, respectiv adoptare in prealabil a proiectului de hotarare prin supunerea la votul consilierilor in modalitatea expusa anterior.
În prezenta cauza se constata, prin raportare la şedinţă extraordinara a Consiliului Local Agigea din data de 12.11.2020, ca in cadrul procesului deliberativ nu a fost realizata conditia legala constatand in adoptarea Proiectului de hotarare nr. 277/10.11.2020 privind Alegerea Viceprimarului Comunei Agigea şi a Proiectului de hotarare nr. 278/10..11.2020 privind constituirea comisiilor de specialitate ale Consiliului Local Agigea in şedinţă extraordinara din data de 12.11.2020 Tribunalul, contrar reclamantului, constatand ca aceasta realitate factuala referitoare la modalitatea de desfa$urare a procesului deliberativ din cadrul
şedinţei din data de 12.11.2020 a fost confirmata prin chiar continutul expres al Procesului verbal nr. 18714/13.11.2020 al şedinţei extraordinare din data de 12.11.2020 -f. 69 conform caruia Proiectul de hotarare nr. 277/10.11.2020 privind Alegerea Viceprimarului Comunei Agigea şi Proiectul de hotarare nr. 278/10.11.2020 privind constituirea comisiilor de specialitate ale Consiliului Local Agigea nu nu fost supuse spre aprobare de catre Preşedintele de şedinţă, astfel ca prin raportare la cele doua proiecte de hotarare nu poate fi incidenta adoptarea hotararilor aferente.
În mod suplimentar, in sensul fundamentarii concluziei neadoptarii celor doua proiecte de hotarari in cadrul şedinţei din data de 12.11.2020 a Consiliului Local Agigea, instanta retine ca ulterior in şedinţă extraordinara din data de 15.12.2020 a Consiliului Local Agigea Procesul verbal al şedinţei nr. 18714/13.11.2020 a fost adoptat in unanimitate, context in care chiar reclamantul CIOBANU GABRIEL a solicitat sa se consernneze, ca amendament la Procesul verbal al şedinţei nr. 18714/13.11.2020, ca in Şedinţa anterioara Preşedintele de
şedinţă a anuntat rezultatul votului, dupa numararea buletinelor de vot, dar nu a supus spre aprobare intregul proiect de hotarare privind alegerea Viceprimarului, amendamentul menfionat fiind votat in unanimitate (f. 102), elemente factuale care infirma pozitia reclamantul ui.
În acest sens Tribunalul constata ca in cauza nu se poate retine in nicio modalitate existenta/emiterea unui act administrativ unilateral asimilat constand in nesolutionarea in termen a cererilor formulate de reclamant/refuzul nejustificat de solutionare a cererilor formulate de reclamant, in contextul in care in mod justificat şi autorizat paratul SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI nu a procedat la redactarea şi comunicarea catre Prefectul Judetului Constanta a Hotararii de Consiliu Local privind alegerea viceprimarului, neadoptata in şedinţă Consiliului Local Agigea din data de 12.11.2020 -Proiect de Hotarare nr. 277/10.11.2020-, şi a Hotararii de Consiliu Local privind constituirea comisiilor de specialitate ale Consiliului Local Agigea, neadoptata in şedinţă Consiliului Local Agigea din data de 12.11.2020 -Proiect de hotarare nr. 278/10.11.2020-, in termenul legal de 10 zile (de la adoptarea acestora), in conditiile in care hotararile mentionate nu au fost efectiv adoptate in cadrul procedurii deliberative formale de catre autoritatea publica deliberativa Consiliul Local Agigea.
Fata de ansamblul considerentelor expuse instanta va respinge, ca neintemeiata, cererea de chemare in judecata formulata de reclamantul CIOBANU GABRIEL in contradictoriu cu paratii SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI AGIGEA, PRIMARUL COMUNEI AGIGEA şi COMUNA AGIGEA PRIN PRIMAR şi CONSILIUL LOCAL AL COMUNEI AGIGEA.
PENTRU ACESTE MOTIVE, IN NUMELE LEGII HOTARASTE
Respinge, ca neintemeiate, exceptia lipsei capacitatii procesuale de folosinta a paratului SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI AGIGEA şi exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratilor CONSILIUL LOCAL AL COMUNEI AGIGEA, COMUNA AGIGEA şi PRIMARUL COMUNEI AGIGEA
Respinge, ca neintemeiata, cererea de chemare in judecata formulata de CIOBANU GABRIEL(CNP 1880119xxxxxx) cu domiciliul in Agigea, judet Constanta şi cu domiciliul ales pentru comunicarea actelor de procedura la Cabinet de avocat Daniela Gheorghiu cu sediul în Constanta, B-dul. Tomis nr. 10, et. 2, judet Constanta, in contradictoriu cu paratii SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI AGIGEA, PRIMARUL COMUNEI AGIGEA
şi COMUNA AGIGEA PRIN PRIMAR toti cu sediul in Agigea, str. Bujorului nr. 11, judet Constanta şi toti trei cu domiciliul ales în vederea comunicarii actelor de procedura la Cabinet de Avocat Liţcanu şi Gheorghita cu sediul în Constanta, str. Rascoalei din 1907 nr. 38, judet Constanta, paratul CONSILIUL LOCAL AL COMUNEI AGIGEA cu sediul in Agigea, str. Bujorului nr. 11, judet Constanta, avand ca obiect ,, obligatia de a face„.
Cu drept de recurs in termen de 15 zile de la comunicare, cererea de recurs urmand a se depune la Tribunalul Constanta-Sectia de Contencios Administrati şi Fiscal.
Pronuntata prin punerea solutiei la dispozitia partilor prin mijlocirea grefei instantei, astazi, 29.04.2021.
PRESEDINTE
Jud. Pricop Razvan-Ionut
GREFIER
Oana Georgiana Radulescu
Lasă un răspuns