Ministrul de Interne, Vasile Blaga, a vizitat, sâmbătă, la Oradea, sediul ISU „Crişana”, unde i-a fost prezentat un sistem informaţional care permite gestionarea în timp real a datelor privind sursele de risc, dar şi a resurselor de intervenţie în cazul unor calamităţi. Sistemul este unic în România şi a fost pus la punct de specialiştii ISU Bihor, ca urmare a unui proiect finanţat din bani europeni, în valoare de peste 800.000 de euro. La întâlnirea cu reprezentanţii ISU „Crişana”, ministrul Administraţiei şi Internelor, care a fost însoţit de şeful IGSU, generalul Vladimir Secară, a afirmat că inspectoratele pentru situaţii de urgenţă din ţară au la dispoziţie dotări care ar trebui casate şi a făcut apel la conducerile acestor instituţii să acceseze fonduri europene pentru a-şi asigura tehnica necesară. „În acest moment, 92 % din tehnica inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă este în termen de casare. Pentru a asigura dotările la un nivel mediu al standardelor UE am avea nevoie de aproximativ 2 miliarde de euro, bani de care astăzi nu dispunem. De aceea, cer inspectoratelor să depună proiecte pentru a putea accesa fonduri europene”, a spus ministrul Vasile Blaga. Blaga a mai afirmat că o parte dintre fondurile rămase neutilizate pentru integrarea României în spaţiul Schengen vor fi dirijate către ISU. „România a avut la dispoziţie 468 de milioane de euro, din care au rămas nefolosiţi circa 80 de milioane. O bună parte din aceşti bani vor ajunge la Poliţia de frontieră, care va fi cea mai bine dotatată dintre toate ţările Uniunii, şi e şi firesc să fie aşa, pentru că vom fi ultima ţară intrată în Schengen. O altă parte din bani va ajunge la Jandarmerie, care, de asemenea, stă prost la dotarea cu maşini, iar o parte va ajunge la IGSU”, a afirmat Vasile Blaga. Ministrul Administraţiei şi Internelor a mai declarat că, în trimestrul doi al acestui an, vor fi luate în discuţie o serie de propuneri menite să îmbunătăţească legislaţia în ceea ce priveşte voluntariatul în serviciile de urgenţă. „Avem şi acum în legislaţie facilităţi oferite celor care se implică în serviciul de voluntariat. Se pare, însă, că acestea nu sunt suficient de atractive. De aceea, cred că ar trebui să ne folosim de experienţa locală, să vedem ce corecţii legislative putem face pentru a face voluntariatul mai atractiv. În momentul în care vom reuşi să operaţionalizăm cât mai multe servicii voluntare, lucrurile vor merge mult mai bine”, a mai spus ministrul. La Oradea, la prezentarea rezultatelor proiectului „Prevenirea inundaţiilor şi reducerea urmărilor acestora prin fundamentarea deciziilor folosind un sistem informaţional integrat”, au mai participat secretarul de stat al M.A.I. – chestor principal Cristian Baci, şeful Direcţiei Generale Anticorupţie din cadrul M.A.I. – chestorul Liviu Popa, precum şi a alte oficialităţi. Proiectul – denumit generic S2AD, implementat de Administraţia Bazinală de Ape Crişuri în parteneriat cu I.S.U. „Crişana” al judeţului Bihor şi cu Directoratul pentru Intervenţie la Dezastre Hajdu-Bihar (Ungaria), îşi propune optimizarea procesului decizional în răspunsul la situaţiile de urgenţă. În cadrul acestui proiect a fost realizat un Sistem Informaţional Integrat de Asistenţă Decizională care permite schimbul de date în timp real atât  între cele două instituţii partenere din România, cât şi între echipajele de intervenţie şi punctul de comandă mobil. Cele mai importante obiective ale proiectului „Prevenirea inundaţiilor şi reducerea urmărilor acestora prin fundamentarea deciziilor folosind un sistem informaţional integrat” vizează realizarea unui Sistem Informaţional Integrat de Asistare Decizională – S2AD, în cazul producerii de inundaţii în euroregiunea Bihor-Hajdu Bihar, prin gestionarea geospaţială a resurselor de intervenţie şi a datelor privind sursele de risc, şi la întocmirea unui dicţionar bilingv de termeni tehnici specifici situaţiilor de urgenţă, destinat utilizării de către echipajele din România şi Ungaria pe durata intervenţiilor comune. O altă  facilitate oferită de proiect este utilizarea sistemului SMS pentru transmiterea avertizărilor către instituţiile administraţiei locale. Sistemul nu necesită conexiune la internet, permite escaladarea automată a mesajelor şi permite confirmarea primirii mesajelor de către destinatari, tot prin SMS. Proiectul „Prevenirea inundaţiilor şi reducerea urmărilor acestora prin fundamentarea deciziilor folosind un sistem informaţional integrat” a fost realizat în cadrul programului PHARE CBC RO-HU 2006, având o valo are totală de 806.760 euro şi fiind proiectul cu cea mai mare valoare de finanţare din judeţul Bihor. În urma implementării acestui proiect, factorii de decizie vor avea la dispoziţie, în timp real, date şi informaţii cu privire la evoluţia situaţiei de urgenţă, distribuţia forţelor şi a echipamentelor cu care se intervine.