MApN mai are trei transportoare Piranha, celelalte fiind la reparat
MApN mai are doar trei transportoare Piranha în Afganistan, alte trei fiind blocate de peste cinci luni în ţară după ce au fost trimise înapoi din cauza unor probleme la sistemul de armament, în condiţiile în care preşedintele Băsescu a cerut SUA mai multe maşini de luptă pentru militarii români. „La sfârşitul lunii octombrie 2009, 3 transportoare blindate Piranha III C din lotul numărul 1-aflate în garanţie – au fost aduse în ţară, din teatrul de operaţii din Afganistan, pentru remedierea unor probleme tehnice şi implementarea unui pachet de măsuri tehnice corective la sistemul de armament, în baza unui amendament prevăzut în contractul de achiziţie”, se arată într-un comunicat al MApN. Astfel, cele trei transportoare Piranha se află în reparaţii în ţară de peste cinci luni de zile, urmând să fie trimise înapoi în Afganistan până la sfârşitul lunii martie, conform estimărilor MApN. „Lucrările au fost finalizate, iar transportoarele blindate sunt planificate să revină în teatrul de operaţii până la sfârşitul trimestrului I anul curent”, informează Ministerul Apărării. De asemenea, MApN a dat asigurări că „implementarea pachetului de măsuri tehnice corective la sistemul de armament a fost făcută şi la celelalte transportoare blindate aflate în teatrul de operaţii din Afganistan”. Practic, în prezent, în teatrul de operaţii din Afganistan, mai acţionează doar trei transportoare Piranha, în condiţiile în care România îşi va spori contribuţia anul acesta cu aproximativ 600 de militari. Potrivit unui document care conţine o sinteză a programului „PIRANHA”, până în prezent, MApN a primit de la firma elveţiană MOWAG un număr de 17 transportoare din totalul de 31, pentru care s-a semnat un contract de furnizare în anul 2006. Procedura de atribuire a contractului a fost licitaţie deschisă, iar preţul unui transportor se situează între 1,5 şi 2 milioane de euro. Astfel, conform graficului de livrări, din cele 17 transportoare primite, primele 10 au ajuns în ţară abia în anul 2008, în condiţiile în care livrarea era prevăzută iniţial pentru anul 2007. Celelalte 7 au ajuns în România, tot în 2008, în luna octombrie, fără a se depăşi termenul de livrare. Potrivit MApN, la sfârşitul lunii august 2008, după parcurgerea etapei de instruirea a personalului, şase transportoare PIRANHA din primul lot de zece au fost dislocate în teatrul de operaţii din Afganistan, trei dintre acestea fiind trimise înapoi în ţară în luna octombrie anul trecut din cauza problemelor apărute la sistemul de armament. De altfel, nici lotul al doilea de transportoare-în număr de şapte, nu a fost încă acceptat de MApN, deşi au fost plătite, din cauza multiplelor probleme tehnice apărute în faza testelor de acceptanţă. Acestea au ajuns în ţară încă din luna octombrie 2008, de atunci aflându-se în aceeaşi fază a procedurii de recepţie, astfel încât transportoarele nu pot fi folosite, deocamdată, în misiuni. De recepţia lotului al doilea depinde şi restul contractului cu Mowag, MApN susţinând că nu va plăti pentru restul de 14 transportoare amfibii din totalul de 31 decât după ce se va finaliza această etapă. „Angajarea fondurilor pentru livrarea loturilor nr. 3 şi 4 va fi făcută în funcţie de asigurarea acestora în Planul de achiziţii pe 2010, dar numai după finalizarea acceptanţei şi recepţionarea lotului nr.2”, se arată în comunicatul MApN.
Lasă un răspuns