Reprezentanţii firmei SAAB, care produce avioanele Gripen, cer MApN să prezinte Parlamentului toate ofertele disponibile pentru dotarea Forţelor Aeriene cu avioane multirol, şi nu doar soluţia aeronavelor F-16 la mâna a doua, potrivit directorului de marketing al SAAB, Richard Smith. „Suntem surprinşi de comunicatul care sugerează că CSAT preferă avioane F-16 vechi şi fără offset, din cauza lipsei resurselor financiare. Din nefericire, Forţele Aeriene Române s-ar putea alege cu rablele altora”, a declarat Richard Smith, director de marketing pentru România al SAAB, producătorul avioanelor Gripen, care au fost competitorii direcţi ai F-16 pentru adjudecarea contractului MApN pentru avioane multirol. În opinia lui Smith, Parlamentul ar trebui să analizeze toate ofertele existente, şi nu doar varianta F-16 în uz, iar achiziţia să fie supusă dezbaterii publice. „Luând în considerare lucrurile comunicate, înţelegem că Parlamentul va dezbate şi decide achiziţia avionului multirol, şi în acest caz cerem Ministerului Apărării să prezinte Parlamentului toate ofertele pentru că toate cifrele să fie disponibile pentru discuţii, nu doar soluţia cu avioane F-16 vechi, iar achiziţia să fie supusă dezbaterii publice. Dacă Parlamentul nu are acces la toate ofertele şi nu poate face comparaţia, atunci e clar că aleşii nu pot lua o decizie în interesul publicului român sau al forţelor sale armate”, este de părere reprezentantul SAAB. Smith consideră că oferta suedeză era „de departe mai bună”, mai ales din perspectivă economică, datorită perioadei lungi de graţie, fără plăti, dobânzilor mici, precum şi ofertei generoase de offset în valoare egală cu valoarea contractului. „Noi garantăm offseturi care ar aduce investiţii şi ar crea zeci de mii de slujbe. SUA nu promit nimic – iar într-o perioadă de criză acest lucru este pur şi simplu scandalos”, susţine Smith. De asemenea, directorul de marketing al SAAB a spus că declaraţiile cum că avioanele F-16 nu costă nimic sunt „ridicole”. „Chiar şi Congresul american şi ambasadorul SUA au declarat că aceste avioane nu sunt gratis. Pe o perioadă de operare de 10 ani, opţiunea F-16 vechi este cu 1,5 miliarde dolari mai scumpă decât o flotă de avioane Gripen noi”, a afirmat Richard Smith. El a amintit de oferta Gripen pentru România, care includea un pachet de avioane noi, finanţare guvernamentală cu dobânzi mici şi o perioadă de graţie  în care nu se fac plăţi, dar şi un offset de 100 %. „Acest program generos de compensare industrială ar asigura comenzi şi investiţii pentru economia romană în valoare egală cu cea a contractului de achiziţie. Offsetul poate crea zeci de mii de slujbe şi venituri din impozitele aferente care ar acoperi preţul achiziţiei şi ar creşte exporturile şi economia României. SAAB garantează de asemenea comenzi pentru industria românească de aeronautică şi apărare. Fără offset şi finanţare, România ar trebui să plătească toată suma din resursele sale existente şi nu ar obţine beneficii pentru industria naţională de aeronautică, una din cele mai respectate în Europa şi cu o mare tradiţie în construcţia de aeronave”, a mai spus reprezentantul SAAB. În cursa pentru adjudecarea unui contract de 4,5 miliarde de euro pentru dotarea Forţelor Aeriene cu avioane multirol au fost înscrise cinci tipuri de avioane. Printre variante, s-a numărat: F-16 construit de Lockheed Martin, F-18 de la Boeing, Rafale al companiei franceze Dassault, dar şi avionul Grippen al suedezilor de la SAAB şi Eurofighter de la EADS. Valoarea contractului pentru cele 24 de avioane F-16 în uz care ar uma să intre în dotarea Forţelor Aeriene este de aproximativ 1,3 miliarde de dolari, urmând ca pe viitor MApN să achiziţioneze alte 48 de avioane multirol, 24 de F-16 noi în etapa intermediară şi 24 de F-35 JSF în faza completă. „Derularea Programului Avion Multirol se înscrie în Parteneriatul strategic dintre România şi Statele Unite ale Americii, iar opţiunea pentru achiziţionarea de avioane F-16 se circumscrie strategiei Statului Major al Forţelor Aeriene de realizare graduală a capabilităţilor operaţionale aeriene, care are ca obiectiv final intrarea în înzestrare a avionului F-35 JSF (Joint Strike Fighter)”, se arată într-un comunicat al MApN. În acest sens, în cadrul strategiei MApN sunt prevăzute următoarele etape: etapa iniţială presupune achiziţia a 24 de avioane în uz tip F-16, variantă Block 25, etapa intermediară presupune achiziţia a încă 24 de avioane noi F-16, variantă Block 50-52 şi faza completă presupune intrarea în serviciu a 24 de avioane F-35 JSF, concomitent cu ieşirea din serviciu a primului lot de avioane F-16 achiziţionate iniţial. Potrivit MApN, achiziţia aeronavelor F-16 în uz va face obiectul unui acord între guvernele României şi Statelor Unite ale Americii. „Valoarea proiectului este de aproximativ 1,3 miliarde dolari SUA, costurile incluzând: 24 avioane revitalizate şi complet echipate, asistenţă tehnică pentru o perioadă de 3-5 ani şi pachet de suport logistic, simulatoare de zbor, pregătirea personalului navigant şi tehnic, transportul, adaptarea infrastructurii de la sol, muniţia, armamentul, costuri administrative”, explică MApN. Totodată, Ministerul Apărării precizează că instruirea personalului se va desfăşura în baze americane, la standardele de pregătire ale Forţelor Aeriene ale SUA, până la obţinerea nivelului de operaţionalizare şi implementare completă a acestui sistem.