iarnaZăpada abia s-a topit după viscolul puternic și ninsorile abundente. Temperaturile ridicate au ajutat la decongestionarea orașului de troiene. Trei zile sub ”atacul” zăpezii a fost infernal pentru toți constănțenii. Orașul a fost aproape blocat. După un 1 martie fără ghiocei, încerc să trag și niște concluzii!

Am analizat cele două contracte care fac obiectul deszăpezirii încheiate de Primăria Constanța cu Polaris M Holding și SC MM Reciclyng SRL. Menționez că MM Reciclyng are în acționariat pe Polaris M Holding cu 50% din acțiuni. În mare parte, în cele trei zile de viscol, cu greu arterele principale au fost degajate de zăpadă. Mașinile parcate pe aceste artere au fost blocate de zapada degajată de pe carosabil de mașinile de gunoi dotate adhoc cu lame. Despre situația troienelor de pe străzile secundare un singur cuvânt este de ajuns pentru a descrie situația: dezastru! Mulți constănțeni au plătit utilaje din propriul buzunar pentru a le descongestiona străzile de zăpadă. Din păcate când vorbim despre deszăpezire ajungem la intangibilul contract dintre Primăria Constanța și Polaris M Holding SRL. Este cunoscut faptul că firma de salubrizare are ca obligații contractuale doar deszăpezire arterelor principale ale orașului. În contract există un tabel cu străzile și bulevardele pe care Polaris intervine. Metoda generală aplicată pentru deszapezire este bazată doar pe mașini de colectat gunoiul cu lame și sărărițe, utilaje cu cupe și camioane folosite la degajarea mormanelor de zăpada adunate după deszăpezire. Aceasta tehnica este greu de folosit cu aceleași utilaje pe aleile și străzile interioare din cartiere, iar achiziția unor utilaje speciale pentru deszăpezire este foarte costisitoare pentru Primărie sau Polaris. Așa că se acționează cu aceste mașini de colectare a gunoiului care doar împing zăpada de pe carosabil pe marginea acestuia. Este clar că din aceste motive Polaris nu s-a angajat în contract la acținiuni de deszăpezire a cartierelor. După cum se poate vedea nici reprezentanții municipalității nu s-au străduit să reglementeze prin contract interveția în cartiere. Probabil că asta ar fi condus la consumuri mari și investiții care ar fi micșorat profitul societății Polaris!  Există utilaje cu freze cu jet directionat care strang zapada și o stochează din mers într-un camion, dar Primăria nu a investit în așa ceva iar Polaris niciatât. În aceste condiții constanțenii s-au văzut obligați să arunce zăpada de pe trotuare în stradă pentru a-și debloca autoturismele în timp ce utilajele o împingeau la loc. Unde mai pui că, aruncatul zăpezii pe stradă este o încălcare a legii.

 

Cel de-al doilea contract ce vizează deszăpezirea este cel dintre Primăria Constanța și MM Reciclyng SRL. Am constat că la articolul 2.1 se stabilește ca MM Reciclyng să acționeșe pentru: ”Combaterea manuală a poleiului și îndepărtarea zăpezii de pe platforma de gunoi, ori de câte ori este cazul, în anotimpul rece, la ordinul scris al concedentului (Primăria Constanța). ”Platformele de colectare a gunoiului pe timpul viscolului s-au umplut de zăpadă și gunoiul a ajuns să se stivuiască în grămezi pe lângă tomberoane. Sunt curios dacă Primăria Constanța a cerut MM Reciclyng să deszăpezească platformele și să evite răspândirea gunoaielor prin zăpadă. În teren nu s-a văzut acest lucru! În plus gunoiul nu a mai putut fi colectat din cartiere pentru că mașinile de gunoi nu au mai putut intra pe aleile dintre blocuri sau pe străduțe. În plus cred că o parte din mașinile Polaris au fost dislocate la deszăpezirea arterelor principale.

 

O să cer primăriei să mi se pună la dispoziție facturile plătite de Primăria Constanța către Polaris M Holding și MM Reciclyng pentru acțiunea de deszăpezire. O concluzie pot trage oricum fără să văd costurile cu deszăpezirea: Cele două contracte sunt concepute aiurea din punct de vedere managerial. Nu se completează unul pe celălalt. Ba mai mult, n-au logică. Dacă din cauză că prin cartiere nu se intervine deloc pentru deszăpezire, colectarea gunoiului este imposibilă în mai bine de 70% din punctele destinate pentru așa ceva. De altfel, nu știu care mai este situația contractului dintre Primăria Constanța și MM Reciclyng SRL. Acesta a fost semnat pe 24.09.2007, cu o durată de 10 ani și cu o valoare totală de 47.939.220 lei, suma ce nu poate fi depășită. MM Reciclyng trebuia să construiască și să întrețină platformele de colectare a gunoiului. Pe toată durata contractului societatea s-a angajat la spălarea, deratizarea și vidanjarea de două ori pe săptămână în sezonul cald a platformelor de gunoi. Despre deszăpezire și îndepărtarea poleiului de la aceste platforme, altă obligație contractuală a societății, am vorbit anterior. Cred că toți constănțenii au observat că nu s-a executat așa ceva.

 

Mai am un aspect pe care doresc să-l subliniez. Din punct de vedere al duratei, teoretic, contractul a expirat la data de 24.09.2017!!!! Am solicitat printr-o adresă în baza legii 544, pentru liberul acces la informațiile publice, acest contract de la Primăria Constanța. Am primit un răspuns în care mi s-a sugerat să descarc de pe site contractul. Asta am și făcut. Contractul mai are două acte adiționale, ultimul din data de 30.12.2011. Nu există niciun act adițional de prelungire a duratei sale pe site-ul primăriei. Să fie expirat acest contract? Până acum domnul Decebal Făgădău nu a făcut nimic cu privire la contractele cu Polaris, nici chiar la sugestia procurorilor. Mai adaug totuși că până în 2017 eu nu am văzut vreo vidanjă să colecteze levigatul (lichidul scurs din deșeuri) de la platformele de gunoi și nici deratizarea platformelor. Mai ales că în contract se specifică că operațiunea s-a făcut de două ori pe săptămână! Personal cred că acest contract a fost prelungit, dar funcționarii din primărie au uitat să pună adiționalul pe site.

 

În final, subliniez că nu cred că responsabilii din Primărie au urmărit evoluția acestui contract și sunt curios câți bani au fost plătiți în zece ani către MM Reciclyng SRL pentru întreaga sa prestație.

 

Vergil Chiţac